Fietsen

In een land als Nederland ligt het voor de hand om ook eens te kijken of het mogelijk is om fietsen te bouwen die op waterstof rijden. In feite zijn het gewoon elektrische fietsen die hun energie niet uit een batterij halen, maar deze zelf opwekken door waterstof door een brandstofcel te voeren. Het voordeel van deze fietsen is natuurlijk dat er geen vervuilende batterijen in zitten.

Het opladen van een waterstoffiets gaat razendsnel. Dat is een voordeel. (Over de voor- en nadelen van brandstofcellen en batterijen leest u hier meer.) Echter, de batterijen van de meeste elektrische fietsen hebben voldoende capaciteit voor een lange rit. Immers, de bestuurder kan gewoon meetrappen (ook als de batterij leeg is) en de fiets kan op steeds meer plekken worden opgeladen. Fietsverhuurders zoals Peter Oversteegen (Veluwe Actief) hebben altijd reserve batterijen aan de oplader liggen. Vaak gevoed met zonne-energie, dus CO2 neutraal.

Het is dus maar zeer de vraag of de elektrische fiets op waterstof er gaat komen. En een andere vraag is natuurlijk: “Wat kunnen wij ermee in onze gemeente?”

Maar hij is er. In ieder geval als prototype. Ingenieurs van Linde Group in Duitsland ontwikkelden de H2 fiets binnen drie maanden. Van idee tot werkend prototype. Bezoek de website van Linde voor meer informatie.

De H2 bike van Linde. Foto: Linde Group.